Učvršćivanje cil. dijelova

KAKO: Učvršvrstiti cilindrične spojeve

 

Naučite kako učvrstiti ležajeve, blazinice i cilindrične dijelove u kućištima i na osovinama.

Cilj je ostvariti maksimalan prijenos opterećenja, jednoliku raspodjelu opterećenja, te spriječiti pojavu korozije.

Pročitajte više o:

Vrstama dosjeda

Prijenosu opterećenja

Metodama stvrdnjavanja tekućih ljepila za učvršćivanje cilindričnih dijelova

Učvršćivanje cilindričnih spojeva: Dodatni savjeti

Saznajte sve što trebate znati o učvršćivanju cilindričnih spojeva.

Kod pogona oblikom, najuobičajeniji sklop je klasični klin i utor. Ostali sklopovi uključuju uvrtne vijke, zatike i klinaste osovine.

Prijenos zakretnog momenta ovisi o postignutom mehaničkom sklopu.

Ovi sklopovi (osim klinaste osovine) imaju neujednačenu raspodjelu mase. Ovaj nedostatak ravnoteže može uzrokovati vibracije kod visokih brzina. Svi sklopovi kod pogona oblikom dopuštaju mikro-pomicanje. Ovo rezultira trošenjem i habanjem (primjerice, uslijed djelovanja korozije), uz rizik da dođe do kvarova uslijed većeg pomicanja, pogotovo kod sklopova s dinamičkim opterećenjima.

  • Visoka razina koncentracije naprezanja zbog zareznog efekta koji se javlja na mjestu klina. Također, dugotrajni relativni pomaci djeluju abrazivno i uzrokuju trošenje dijelova poput klinova i osovina.
  • Neujednačena raspodjela mase.

Dobro poznati sklopovi s pogonom trenjem uključuju prešane, konusne i vruće navučene dosjede. Ovakvi sklopovi mogu biti vrlo ekonomični; ne dolazi do neuravnoteženosti kod visokih brzina. Sposobni su za aksijalni i torzijski prijenos opterećenja.

  • Ograničenja uzrokovana svojstvima materijala, površinskim nepravilnostima i nepravilnostima pri konstrukciji dijelova jer se ovakvi sklopovi oslanjaju isključivo na trenje pri prijenosu zakretnog momenta
  • Potreba za vrlo visokom preciznošću rezultira visokim troškovima strojne obrade
  • Zbog svarivanja površina, rastavljanje je često otežano ili nemoguće
  • Visoka naprezanja kojima su izloženi dijelovi i radna opterećenja mogu dovesti do loma dijelova.

Vareni ili lemljeni dijelovi imaju visoku čvrstoću, ali istovremeno relativno mala površina spoja nosi ukupno opterećenje.

Učvršćivanje cilindričnih dijelova - Integracija materijala kroz učvršćivanje.

•  Materijali koji se spajaju moraju biti kompatibilni

•  Visoke temperature pri obradi mogu dovesti do deformacije dijelova

•  Toplina može stvoriti zaostala naprezanja koja mogu dovesti do strukturnog propadanja varenog spoja

•  Rastavljanje je uglavnom nemoguće

Integracija materijala korištenjem tekućih sredstava za učvršćivanje cilindričnih dijelova može se postići lijepljenjem spojeva osovina/glavčina.

  • Bolje performanse kod postojećih konstrukcijskih i geometrijskih rješenja
  • Jednako dobre performanse kod poboljšanih konstrukcija (manje, laganije...)
  • Uz ovo LOCTITE anaerobni proizvodi za učvršćivanje cilindričnih dijelova omogućuju još jednu vrstu sklopa, lijepljeni uprešavani dosjed.
     

Usporedba čvrstoće (shema)

Sve situacije koje mogu biti unapređene lijepljenjem.

Retaining of cylindrical parts - Liquid retaining strength comparison